blog

Blog

22.11.2017

Žuvačky – žuť či nežuť? - večná dilema

Kto z nás nemá rád žuvačky? Ja som jedna z tých, ktorá je doslova závislá od žuvačiek. Sladké, kyslé, či tuhé, milujem všetky druhy a môžem ich aj o polnoci. 😋 Nielen moja rodina, známi či kolegovia z práce sú z mojej „žuvačkovej spotreby“ zúfalí. 😆

Žuvanie žuvačiek je síce spoločenský zlozvyk ale naopak priaznivo vplýva  na naše zdravie. Okrem toho, že zanecháva príjemnú chuť v ústach, má taktiež mnoho iných pozitívnych vplyvov na náš zdravý životný štýl.

žuť či nežuť

Prvý z dôvodov, prečo nie je na škodu žuvanie žuvačiek je, že pri žuvaní sa nám znižuje stres a napätie v tele. Človek sa cíti uvoľnený, spokojný, teda svojím spôsobom  oddychuje a nie je nervózny.

Druhým dôvodom, ktorý poteší asi každého z nás je, že žuvaním žuvačky sa znižuje chuť na sladké a slané jedlá. Vďaka neustálemu žuvaniu zje človek oveľa menej, ako človek, ktorý nežuje žuvačky. Okrem toho, v jednej žuvačke je len 5-10 kcal (kalórií), to jednoznačne ukazuje, že zo žuvačky sa nepriberá. Dokonca je možné neustálym žuvaním schudnúť 11kcal za hodinu, čo môže za jeden rok spraviť až 5 kilogramov.

Tretím dôvodom, ktorí ocenia hlavne študujúci ľudia je, že pri žuvaní žuvačky sa aktivuje časť mozgu, ktorá je zodpovedná za ukladanie informácií. Pri žuvaní sa nám aktivujú žuvacie svaly, ktoré vplývajú aj na aktiváciu pamäťových stôp. Okrem toho sa nám pri žuvaní nepriamo prekrvujú svaly v okolí mozgu a zvyšujú do mozgu prietok krvi až o 25-40%. Ďalej sa nám zvýši tepová frekvencia, ktorá zlepšuje dodávku kyslíka do mozgu a tým zlepšuje kognitívne schopnosti.

Štvrtým dôvodom prečo žuť žuvačky, je lepšie trávenie a potlačenie pálenia záhy. Vzniká to tým, že žuvanie prispieva k zvýšeniu produkcie slín, ktoré podporuje častejšie prehĺtanie. Časté prehĺtanie zabraňuje kyseline aby sa dostala zo žalúdka späť do krku, a tým sa eliminuje pálenie.

Ďalšou výhodou je, že žuvačky dokážu pomôcť pri nevoľnostiach spojených s cestovaním, alebo so zaľahnutými ušami, zabraňujú vzniku zubného kazu a tiež chránia pred zápalom stredného ucha.

Takisto je dôležitý výber žuvačiek, síce je ich na trhu veľa, no zo zdravotného hľadiska sú najlepšie tie bez cukru, resp. s umelým sladidlom xylitolom, ktorý zabraňuje vzniku zubného kazu.

Samozrejme ako so všetkým, treba žuť žuvačky s mierou, lebo môže prísť k tomu, že vás bude časom bolieť sánka z neustáleho žuvania. Preto sa odporúča žuť maximálne 4-5 žuvačiek za deň, po dobu 15 minút.

 

Staň sa našim VIP členom
a získaj ďalšie výhody.